Markkinointivalmentaja Emma Laaksonen
Kysymyksiä&Vastauksia: Miten yrityksen imago luodaan?

Missä markkinointiin liittyvässä asiassa sinä kaipaat apua?
“Yrityksen imagon luominen. (Opiskelen parhaillaan kosmetologiksi)”
-Sirpa
Yrityksen imago ei ole mikään helppo juttu. Vaikean siitä tekee sen, että yrittäjä ei voi sitä kokonaan hallita, sillä osa siitä syntyy asiakkaan ja potentiaalisen asiakkaan mielessä. Osa imagosta on brändi, eli se minkälaiseksi ja minkä näköiseksi sinä rakennat yrityksesi. Mutta osa siitä, ja todella tärkeä osa siitä, on sitä, miten asiakkaat näkevät sinut. Eli yrityksesi maine tai mielipide ja (ennakko)käsitys yrityksestäsi.
Oletan nyt, että kaipaat vinkkejä siihen, miten rakennat yrityksellesi imagon sitä perustaessasi. Tässä siis lista asioista, joita voit lähteä pohtimaan.
Mistä asioista olet itse tekijänä kiinnostunut? Missä asioissa haluat erityisesti olla apuna? Missä olet parhaimmillasi?
Valitse 3-5 teemaa/asiakkaan ongelmaa/palvelua tms, jotka tuntuvat sinusta itsestäsi kuvastavan sinua parhaiten tekijänä.
Mitä tavoitteita tai haaveita sinulla on yrityksesi suhteen? Missä haluaisit olla parin vuoden päästä? Entä 10 vuoden päästä?
Millä sanoilla toivoisit yritystäsi kuvailtavan?
Listaa itsellesi muutama adjektiivi, jotka haluat liitettävän yritykseesi. Jos mieleesi tulee useampia, valitse niistä 3-4 tärkeintä
Mitä arvoja tai periaatteita sinulla on yritykseesi liittyen? Mitkä arvot ja periaatteet ohjaavat yrityksesi toimintaa?
Haluatko käyttää vain vegaanisia tuotteita? Tai onko jokin palvelu, jota et halua tehdä syystä tai toisesta? Määritä itsellesi ns. rajat toiminnalle, niin sinun on helpompi kertoa siitä myös ulospäin.
Kun ajattelet yritystäsi (edellisten perusteella), minkälaisia visuaalisia ideoita sinulle tulee mieleen? Mitkä visuaaliset elementit kuvaisivat parhaiten edellä pohtimiasi juttuja?
Kerää itsellesi Pinterest -taulu, leikkele lehdistä värejä ja kuvia tai etsi netistä ideoita muiden hoitoloiden kuvista.
Tavoitteena on se, että muodostat itsellesi kuvan siitä, minkälainen yrityksesi on. Jos se helpottaa voit ajatella yritystäsi myös ihmisenä, jolla on omat persoonansa, omat tavoitteensa, intohimonsa ja myös ulkonäkönsä.
Pohdintojesi avulla lähde miettimään myös yrityksesi sisältöä ja markkinointikanavia. Saat pohdinnoistasi paitsi sisältöideoita myös apua visuaaliseen puoleen. Tavoitteiden avulla voit toimia tavoilla, jotka tukevat tavoitteidesi saavuttamista.
MUISTA! Lähde liikkeelle sieltä missä olet. Sinun ei tarvitse saada tästä valmista, kunhan pääset vain liikkeelle.