top of page
Kauneusalan markkinointi Markkinointivalmentaja Emma Laaksonen
  • Writer's pictureMarkkinointivalmentaja Emma Laaksonen

Miten saan uudelle palvelulle asiakkaita?


Aina silloin tällöin tulee uusia palveluita tai palvelupaketteja, joita täytyy markkinoida. Uusien palveluiden kohdalla harvoin riittää pelkät mainokset. Varsinkin, jos palvelu on täysin uusi ja tuntematon tai itse luomasi palvelupaketti tms.


Toisaalta, jos otat palveluvalikoimiisi itsellesi uuden, mutta trendikkään palvelun (kuten kulmien laminoinnin tai ripsien kestotaivutuksen) joka on tullut asiakkaille tutuksi muiden reittien kautta, sinun ei tarvitse tehdä niin suurta työtä asiakkaan "kouluttamisessa". Joka tapauksessa on hyvä luoda hieman isompi kampanja palvelun ympärille, jotta saat palvelulle hyvän alun. Rakenna kampanjasi esimerkiksi näin:


1. Kenelle palvelusi on suunnattu?

Onko uusi palvelusi suunnattu nykyisille asiakkaillesi vai uudelle kohderyhmälle? Tämä vaikuttaa paljon valitsemiisi markkinointikanaviin ja -keinoihin. Jos palvelu on sopiva nykyisille asiakkaillesi, voit käyttää olemassa olevia kanaviasi ja asiakasrekisteriäsi uuden palvelun markkinoimiseen. Jos taas kohderyhmä on täysin uusi, sinun täytyy miettiä asiaa hieman tarkemmin. Tee tällöin uudelle palvelulle tai palvelupaketille kohderyhmän määrittäminen, jotta tiedät kuka asiakkaasi on ja missä saat hänet kiinni.


2. Testiasiakkaat

Mieti, voisitko ottaa testiasiakkaita, joiden avulla pääset paitsi kehittämään palveluasi, mutta saisit myös palautetta jota voit käyttää myöhemmin. Testiasiakkaat voivat olla sinun itsesi valitsemia asiakkaita tai kohderyhmään täsmääviä ystäviä/sukulaisia. Jos olet kouluttanut itsesi uuteen palveluun, saatat tarvita näyttöä varten tietyn määrän asiakkaita. Voit tällöin tarjota palvelua harjoitteluhintaan. Muista kuitenkin hyödyntää harjoittelukerratkin kuvien ja palautteiden muodossa. Palautetta on hyvä pyytää heti palvelun jälkeen sekä parin viikon päästä.


3. Luo testiasiakkaiden perusteella sisältöä

Uudet palvelut tarvitsevat usein "ympärilleen" hyödyllistä tietoa. Mitä uudempi ja tuntemattomampi palvelu on asiakkaalle, sitä enemmän joudut asiakasta kouluttamaan. Luo kampanjaasi sisältöä, joka auttaa asiakasta tutustumaan palveluun ja tekemään ostopäätöksen. Käytä saamiasi palautteita, asiakkaan kysymyksiä, pohdintoja tai ongelmatilanteita aiheina ja listaa mahdollisimman monta hyötyä valmiiksi, jotta voit niiden avulla vakuuttaa asiakkaita palvelun ostamisesta. Erityisen tärkeitä ovat asiakkaan kysymykset palveluun liittyen. Varsinkin huolenaiheisiin kannattaa antaa jonkinlainen vastaus.


4. Varustaudu kuvin

Kuvat/videot kertovat enemmän kuin 1000 sanaa pätee tässäkin. Mitä enemmän sinulla on havainnollistavia ja ennen/jälkeen -kuvia, sitä paremman käsityksen asiakas saa lopputuloksesta. Varsinkin alussa on tärkeää, että liität kuviisi hieman enemmän tietoa. Tee kuvista ns. caseja (tapauskertomuksia): Mikä asiakkaan tilanne oli tullessa? Minkä asian kanssa hänellä oli ongelmia? Minkälaisen muutoksen asiakas kävi läpi? Mitä hänelle tehtiin? Mikä lopputulos oli (ehkä myös asiakkaan sanoin)? Näin asiakas voi samaistua kuvan henkilön ongelmaan, nähdä muutoksen ja ymmärtää mitä palvelu sai aikaan.


5. Luo kampanjasta kokonaisuus

Kun kampanjan palikat ovat mietittynä, voit alkaa järjestelemään ja organisoimaan sitä. Mieti, millä aikavälillä kampanja pyörii? Miten jaottelet ideoimasi sisällön? Missä markkinointikanavissa teet kampanjan? Suosittelen pitämään kampanjan noin kuukauden pituisena, jonka aikana jaat useamman hyödyllisen ja esittelevän sisällön palvelusta, jaat palautteita sekä kuvia ja mainostat muutaman kerran. Tarkoitus on nyt tehdä itselle kampanjan rakenne, jotta voit tehokkaasti hoitaa myös kampanjan toteutuksen.


6. Mieti jatkon markkinointi

Olet nyt tehnyt aloituskampanjan uudelle palvelulle, mutta ei kannata lopettaa tähän. Alkukampanjan jälkeen sinun täytyy markkinoida palvelua aivan kuten muitakin palveluita. Mieti, minkälainen markkinointisi tulee jatkossa olemaan. Muista toki hyödyntää aloituskampanjasi materiaalit jatkossakin tai esimerkiksi nettisivuilla. Hyödynnä myös se tieto, jota olet saanut kampanjan aikana. Mitkä materiaaleistasi ovat toimineet parhaiten? Panosta samankaltaiseen sisältöön myös myöhemmin. Jatkossa voit käyttää enemmän kuvia ja videoita apunasi ja jakaa uudelleen aloituskampanjassa luomiasi esittelytekstejä, vastauksia kysymyksiin jne.

92 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Kesäkuussa puhutaan erottautumisesta! Tärkeä ja mielenkiintoinen aihe siis! Sain pari kysymystä erottautumiseen liittyen ja niihin vastaan alla olevassa videossa. Videossa puhun näistä asioista: Mikä

Hyvin tärkeä kysymys! Somenäkyvyys on melkoinen haaste. Algoritmit tuntuvat kiusaavan meitä aika lailla aina ja postauksiin saa reagointeja, kommentteja ja jakoja aivan liian vähän. Kyse on toisaalta

OTA AVUKSESI NÄMÄ
karsten-winegeart-60GsdOMRFGc-unsplash.jpg

Näin käytät Instagramia tehokkaasti 15 minuuttia päivässä

Tässä oppaassa näytän sinulle tehokkaan rutiinin Instagramiin. Rutiinia on helppo seurata ja ylläpitää. 

3 strategiaa SUMMER EDITION.jpg

3 strategiaa uusien asiakkaiden hankintaan -verkkovalmennus

Tämä suosittu valmennus opit helppoja, mutta tehokkaita keinoja asiakashankintaasi! 

Valmennuksessa opit 3 strategiaa, joita voit käyttää erikseen tai yhdessä

KAUNEUSALAN MARKKINOINTI

&

Inspiraatiota  

ideoita

sisältöösi vuoden

jokaisena päivänä

 

Mukanasi:

Nimetön suunn.malli-2.png
bottom of page