• Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon

EmmaV Oy 2483453-6 20100 Turku

Sivuni käyttää evästeitä. Käyttämällä sivujani hyväksyt evästeet. Lue lisää tietojesi keräämisestä täältä

Markkinointivalmentajan tunnustukset: Mitä tekisin toisin, jos perustaisin kauneushoitolani NYT

Perustin kauneushoitolani vuonna 2012 Turun keskustaan. Olin työskennellyt jo aiemmin tuolivuokralaisena kahdessa eri paikassa ja tehnyt tätä ennen lähes 4 vuotta töitä kauneusalalla opiskelujeni ohella. Nyt oli aika kokeilla mihin rahkeet riittää. Pääasiassa asiat sujuivat hyvin. Valmiin asiakaskunnan vuoksi oman paikan aloittaminen oli suhteellisen helppoa ja uusia asiakkaitakin sain heti ensimmäisten viikkojen aikana.

 

Mutta on asioita, joita jälkikäteen ajateltuna tekisin toisin. Luulisi, että 6 vuotta markkinointia ja yrittäjyyttä opiskelleena olisi viisaampi, mutta ei. Välillä ne parhaimmat opit tulevat sieltä kantapään kautta tai puuhun perä edellä kiivetessä. Mitä sitten tekisin toisin? 

 

Keskittyisin olennaiseen. Keskityin hoitolan alkuaikoina liikaa epäolennaisiin asioihin. Kuten seinien maalaamiseen, erilaisten tuotesarjojen kokeilemiseen ja mahdollisimman monien eri vaihtoehtojen tarjoamiseen asiakkaille. Jos tekisin kaiken uudestaan, keskittyisin olennaiseen. Omaan ja tuolivuokralaisten ydinosaamiseen ja -palveluihin, simppeliin, helposti muunneltavaan sisustukseen ja järkeviin tuotehankintoihin. 

 

Varaisin enemmän rahaa markkinointiin. Otin lainaa hoitolan avaamista varten, mutta suurempi osa siitä rahasta olisi pitänyt mennä markkinointiin. Kitkuttelin esimerkiksi liian kauan ikkunan teippauksien kanssa (noloa, eikö?) ja kitsastelin tyhmissä asioissa. Ehdottomasti olisi pitänyt varata noin puolet lainasta pelkästään markkinointiin ja myös joka kuukauden jälkeen myynnistä varata tietty osuus aina markkinointiin.

 

Olisin persoonallisempi. Toki hoitolallani oli omat värit ja logonsa jne, mutta siihen se jäi. Siitä olisi voinut tehdä paljon persoonallisemmankin, keskittyä tarkemmin tiettyihin palveluihin ja tiettyyn kohderyhmään. 

 

Miettisin pidemmälle. Niin. Tiedät varmaankin sen tunteen, kun markkinointi hoidetaan kaiken muun ohella. No niin tiedän minäkin.  Olisi pitänyt, joka vuoden alussa ja keskivaiheilla miettiä ensin taaksepäin ja niillä opeilla sitten eteenpäin.  Määrittää tavoitteita ja pyrkiä toteuttamaan ne. 

 

Tarkentaisin kohderyhmääni. Tämä on se, josta eniten tulee niitä henkilökohtaisia myötähäpeän tunteita. Kohderyhmä! Toki vuosien varrella asiakaskunnasta muotoutui melko yhdennäköinen, mutta olisihan siinä ollut mahdollisuudet vaikka mihinkä, jos olisi vähän enemmän ollut hereillä. Sillä pääsee jo aika pitkälle kun osaa joka viikon alussa miettiä: "Mitä asiakkaani haluavat/tarvitsevat?"

 

Ja MISTÄPÄ sitä tulee markkinointivalmentajana tänä päivänä paasattua? Kohderyhmästä, suunnittelemisesta ja kokonaisvaltaisemmasta markkinoinnista. Niinpä. Kokemusta on :D

 

Please reload

VIIMEISIMMÄT:

Please reload