• Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon

EmmaV Oy 2483453-6 20100 Turku

Sivuni käyttää evästeitä. Käyttämällä sivujani hyväksyt evästeet. Lue lisää tietojesi keräämisestä täältä

Vieraskirjoittaja Anna Juusela: Visuaalinen markkinointi on lisämyynnin työkalu

April 3, 2017

Visuaalinen markkinointi (engl. visual merchandising) on tuotteiden esillepano kaupallisesti. Annika Hirvi, visuaalisen markkinoinnin konkari määrittelee kirjassaan Visualistin työkalupakki visuaalisen markkinoinnin seuraavasti: 

 

”Myymälän visuaalinen markkinointi perustuu yrityksen liikeideaan, markkinointisuunnitelmaan sekä tavoiteltuun mielikuvaan. Toteuttaa yrityksen visuaalista linjaa.” 

 

Visuaalinen markkinointi on ennen kaikkea kaupallistamista, tuotteiden esillelaittoa siten, että esillepanot houkuttelevat ja helpottavat asiakkaan ostamista. 

 

Ihan niin kuin mikä tahansa muukin toiminta, tulisi visuaaliseen markkinointiinkin olla tavoitteet ja sen tuottavuutta ja esillepanojen toimivuutta tulisi mitata. Helpoin mittari on lisämyynti, kuinka monta tuotetta asiakas ostaa euroissa ja kappaleissa. Sitä on myös helppo seurata, sillä hyvissä kassajärjestelmissä tämän luvun löytää kassaraportista. 

 

Myynnin seuraaminen asiakastasolla helpottaa yleiseen liikevaihdon kasvutavoitteeseen pääsemistä. Esimerkki: 

 

Yrityksen liikevaihto on 150 000 euroa, johon tavoitellaan 10% kasvua. Tämä tarkoittaa, että kassaan pitäisi kilahtaa 15 000 euroa. Henkilökunnalle ja itselle on paljon helpompaa lähteä tavoittelemaan kuukausi, viikko, päivä, jopa tuotetasolla, kuinka paljon tulee oikeastaan myydä päivässä, että tämä tavoite saavutetaan. Oletetaan, että myymälä on auki 12kk, (kk mitta on 4,5 viikkoa) ja 6 päivää viikossa. 

 

15 000 / 12 = 1 250 euroa /kk

1 250 / 4,5 = 278 euroa / vko 

278 / 6 = 46,30 euroa / pvä

 

Jotta päästäisiin 15 000 euron liikevaihdon kasvuun, tulisi lisää myyntiä saada 46,30 euroa päivässä, tämäkin luku voidaan edelleen pilkkoa pienemmäksi esim. 4:lle asiakkaalle tulisi myydä 11,60 euron arvosta. Onko myymälässä sopivia tuotteita, joita voidaan lisämyydä? Onko esillepano tarpeeksi houkutteleva, onko siinä mietitty settejä, jolloin saadaan myytyä yhden tuotteen sijasta useampi tuote? 

 

On helpompaa myydä jo sisään astuneelle asiakkaalle enemmän kuin saada asiakkaita astumaan sisään enemmän.

 

Jos haluat tietää enenmmän trendeistä, verkkokaupan visuaalisesta markkinoinnista sekä ylipäätään visuaalisesta markkinoinnista, kannattaa pistäytyä blogissani: https://yanca.fi/blogi-visual-merchandising-service/

 

 

 

Please reload

VIIMEISIMMÄT:

Please reload