• Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon

EmmaV Oy 2483453-6 20100 Turku

Sivuni käyttää evästeitä. Käyttämällä sivujani hyväksyt evästeet. Lue lisää tietojesi keräämisestä täältä

Unohda kaikki muut

Sain idean tähän blogikirjoitukseen facebookin kosmetologi -ryhmästä. Sielä heräsi keskustelu siitä, kuka kauneusalalla voi toimia ja kuka ei. Asia herätti myös minussa paljon ajatuksia ja kirjoitan nyt niistä markkinoinnin näkökulmasta. En ota kantaa mikä on oikein tai mikä väärin, toivottavasti annan vinkkejä siihen, miten voit minimoida ongelman vaikutuksen omassa liikkeessäsi. 

 

Kaikki kauneusalalla toimivat tietävät tämän: kauneusala on täysi viidakko. Kursseja, koulutuksia ja perehdytyksiä löytyy jos jonkinlaista. Mutta tarkkoja toimintasääntöjä tai kontrollia tuntuu olevan melko vähän. Tämä luo kitkaa tekijöiden kesken. Kosmetologit ovat huolissaan siitä, kuka tekee kosmetologisia hoitoja milläkin koulutuksella. Kynsien ja ripsien tekijät huolissaan kotona tekevistä, kouluttamattomista tai väärillä tekniikoilla tekevistä jne. 

 

Jos olet huolissasi sitä, että omaa osaamistasi ei arvosteta, mieti miten voisit itse vaikuttaa tilanteeseen niin, että siitä on yrityksellesi hyötyä. Tässä muutama ajatus:

 

Älä lakkaa kehittymästä. Pyri aina parantamaan omaa osaamistasi palautteen, itsearvioinnin ja kouluttautumisen kautta. Kukaan meistä ei ole täysin osaava ja valmis koskaan. Asiakkaat arvostavat sitä, että otat heidän palautteensa tosissaan ja pyrit luomaan heille jatkuvasti parempaa palvelua. Kehittyminen luo myös sinulle omaa kilpailuetua, eli osaamista joka mahdollisesti vain sinulla on. 

 

Kerro rohkeasti omasta osaamisestasi. Kerro asiakkaille koulutuksesta, jossa kävit ja mitä uutta opit siellä. Asiakas arvostaa, että näet vaivaa kouluttautumiseen ja hänen saamansa palvelun parantamiseen. Kerro osaamisestasi myös nettisivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Näin asiakkaasi, mutta myös palveluitasi harkitseva saa todisteita siitä, että olet alasi ammattilainen. 

 

Keskity. Monesti keskitytään liian paljon kilpailijoihin ja liian suureen kohderyhmään. Unohda kilpailijasi. Keskity tekemään omaa juttuasi niin hyvin kuin mahdollisesti pystyt ja kohderyhmäsi huomaa sen kyllä. Mieti ylipäätään, mikä on sinun oma juttusi, mitä palvelua tekisit kaikkein mieluiten ja keskity enemmän siihen ja sen markkinoimiseen. 

 

Rakenna yhteistyöverkostoasi. Älä tee kilpailijoistasi vihollisiasi tai mustamaalaa heitä. Luo suhteita muihin tekijöihin, jotka omaavat samat arvot ja tavoitteet kuin sinä. Kun kalenterisi on täynnä, voit suositella tekijää, jonka tiedät olevan asiakkaallesi sopiva. Ja toisin päin. Näin omalta osaltasi edistät niitä samoja arvoja ja osaamista omassa kaupungissasi. Tehkää yhteisiä kampanjoita, järjestäkää asiakasiltoja ja sparratkaa toisianne!

 

Tärkeimpänä:

 

Arvosta omaa työtäsi ja aikaasi. Sinä itse tiedät, kuinka paljon olet koulutukseesi satsannut ja tehnyt töitä. Älä vähennä sen arvoa jatkuvilla tarjouksilla, halvoilla hinnoilla tai omia palveluitasi vähättelemällä. Jos et itse arvosta itseäsi, ei asiakkaatkaan arvosta.  (Lue myös blogiteksti: "Miksi sinun ei tarvitse polkea hintojasi?" ).

 

 

Please reload

VIIMEISIMMÄT:

Please reload