• Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon

EmmaV Oy 2483453-6 20100 Turku

Sivuni käyttää evästeitä. Käyttämällä sivujani hyväksyt evästeet. Lue lisää tietojesi keräämisestä täältä

Parempaa markkinointia lyhyemmässä ajassa

Ehkä yksi tärkeimpiä markkinoinnin toimivuuteen liittyvistä tekijöistä on kohderyhmän määrittäminen. Usein ajatellaan, että on parempi markkinoida mahdollisimman monelle, mutta se ei pidä paikkaansa. Massoille markkinoidessa arvokasta markkinointibudjettia ja sinun aikaasi kuluu sellaisiin ihmisiin, jotka eivät ole yrityksellesi potentiaalisia asiakkaita. Tarkasti rajattu kohderyhmä parantaa markkinointisi toimivuutta ja tehokkuutta.

 

Mieti minkälainen olisi yrityksesi täydellinen asiakas. Kenelle haluat palvelusi erityisesti kohdentaa? Sinulla itselläsi voi olla jokin osaamisalue, tyyli tai mielenkiinnon kohde, josta voit lähteä liikkeelle. Teetkö mielelläsi trendikkäitä värjäyksiä, hillittyjä kynsiä, näyttäviä ripsiä tai kasvohoitoja luomutuotteilla? Minkälainen asiakas voisi sen perusteella olla potentiaalinen asiakkaasi? Jos sinulla on jo asiakkaita, se ei haittaa. Voit käyttää heitä lähtökohtanasi ja miettiä mikä heitä yhdistää. 

 

Aloita kohderyhmän edustajan määrittäminen sukupuolesta, iästä, asuinpaikasta, työ-/rahatilanteesta ja mieti sen jälkeen mielenkiinnon kohteita, harrastuksia ja arvoja. Voi tuntua hankalalta määrittää ihmistä, jota ei ole olemassakaan, mutta käytä mielikuvitustasi ja vie määritys niin pitkälle kuin pystyt.  Tee kohderyhmästäsi vaikka mind map hoitolasi seinälle. Näin kohderyhmä pysyy mielessäsi ja sitä voi halutessa tarkentaa. 

 

Kun tiedät kenelle markkinoit, on helppoa keksiä oikeat keinot huomion kiinnittämiseen. Etsiikö asiakkaasi palveluita netistä? Panosta siis nettinäkyvyyteen. Haluaako asiakas luomutuotteita? Tuo silloin oma intohimosi luomutuotteita kohtaan esille kaikessa markkinoinnissasi. Muista ottaa huomioon kohderyhmä myös liikkeesi sisustuksessa ja ulkonäössä. Esimerkiksi vanhempiin asiakkaisiin vetoaa ehkä eri asiat kuin nuorempiin.  

 

Määrittämällä kohderyhmäsi säästät suunnitteluun menevää aikaa ja pystyt keskittymään itse markkinointiin. Erottaudut myös niistä kilpailijoistasi, joilla on eri kohderyhmä kuin yritykselläsi tai jotka eivät ole asiaa edes miettineet. 

Please reload

VIIMEISIMMÄT:

Please reload