• Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon

EmmaV Oy 2483453-6 20100 Turku

Sivuni käyttää evästeitä. Käyttämällä sivujani hyväksyt evästeet. Lue lisää tietojesi keräämisestä täältä

Mitä markkinointi on?

 

Jos sinulta kysyttäisiin, mitä markkinointi on, mitä vastaisit? Ensimmäisenä mieleesi tulisi ehkä mainoksen tekeminen ja jakaminen, tai palveluiden myyminen. Ehkä mieleesi tulee Facebookin päivittäminen ahkerasti tai tarjouksen lähettäminen sähköpostilla. Hyviä ja oikeita vastauksia nämäkin, mutta markkinointi on paljon muutakin kuin edellä mainittuja markkinointikeinoja. 

 

Markkinointia on kaikki, mitä yrityksestäsi näkyy asiakkaalle, tarkoituksella ja tarkoittamatta: logosi, nettisivusi, värisi, toimitilasi sisustus ja henkilökuntasi. Ja useat muut asiat... Ymmärrätte varmasti jo mitä tarkoitan. Markkinointi on iso osa yritystäsi. Se on ennen kaikkea prosessi, joka jokaisen yrittäjän pitäisi käydä läpi, uudelleen ja uudelleen.

 

Markkinointi koostuu suunnittelemisesta, toteuttamisesta ja tulosten seuraamisesta. Olisi tietysti helppoa ja mukavaa keskittyä enemmän toteuttamisvaiheeseen, mutta tässä tapauksessa ei kannata mennä siitä mistä aita on matalin. Mitä paremmin markkinointisi suunnittelet, sitä paremmin toteutus toimii ja sitä parempia tuloksia saat. Tulosten avulla tiedät mikä toimii ja pystyt niiden avulla suunnittelemaan aina vain parempia kampanjoita. Ympyrä sulkeutuu ja prosessi alkaa uudestaan, ja hyvä niin. Aina on varaa parantaa ja tilaa ottaa uusia asiakkaita.

 

Otsikon kysymykseen on vaikea vastata yksiselitteisesti. Markkinoinnille löytyy varmasti yhtä monta määritelmää kuin ihmistäkin, mutta määritelläänpä se vaikka näin: Markkinoinnin tavoitteena on saada asiakas valitsemaan juuri sinun yrityksesi tuote tai palvelu. Siihen uskon ainakin monen alamme yrittäjän pyrkivän. Keskitytään tästä päivästä lähtien siis siihen, että asiakas valitsee juuri sinun yrityksesi, nyt ja jatkossa.

 

Mitä tästä kirjoituksesta kannattaa painaa mieleen? Mieti ja kirjoita ylös kaikki yritykseesi liittyvät asiat, joiden ajattelet vaikuttavan asiakkaan tai potentiaalisen asiakkaan mielipiteeseen yrityksestäsi. Voisitko tehdä jotain paremmin?

 

 

 

Ensi viikolla: Miten uudesta asiakkaasta saadaan kanta-asiakas?

 

 

Please reload

VIIMEISIMMÄT:

Please reload