Markkinointivalmentaja Emma Laaksonen
Teetkö nämä virheet asiakashankinnassasi?
Päivitetty: 22. syysk. 2020

Asiakashankinnassa onnistuminen tai epäonnistuminen harvoin on sattumaa. Useimmiten ongelmat onnistumisessa johtuvat samoista asioista. Tarkista, johtuuko epäonnistumisesi näistä, jotta voit muokata markkinointiasi.
Tässä blogitekstissä kerron sinulle:
Miksi sinulla pitää olla asiakashankintastrategia?
Miksi keskittyminen tuo sinulle lisää asiakkaita pienemmällä vaivalla ja rahalla?
Miksi sinun pitäisi käyttää useampaa markkinointikanavaa?
Miten saat useamman uuden asiakkaan kuukaudessa?
Miten erottautuminen liittyy asiakashankintaan?
5 virhettä, jotka voivat haitata asiakashankintaasi
Sinulla ei ole asiakashankintastrategiaa
Asiakashankinta onnistuu harvoin kokeilemalla tai ilman suunnitelmaa. Kyse ei ole edes siitä, että sinun pitäisi käyttää uusia ja vaikeita keinoja tai markkinointikanavia, vaan siitä, että sinulla pitää olla tarkka kaava, jota seuraat asiakashankinnassa. Valmis tai itse suunnittelemasi ajatus siitä, mitä teet missäkin vaiheessa eli strategia. Strategia auttaa sinua paitsi toteuttamaan suunnitelmasi helpommin, se auttaa sinua myös kehittämään asiakashankintaasi jatkuvasti ja menestymään yhä paremmin. Jos sinulla ei ole kaavaa, jota muokata, et pysty myöskään luomaan yhä parempia tuloksia asiakashankintaasi. Strategian avulla automatisoit asiakashankintaa ja pidät sen pyörimässä tasaisesti ja pitkäjänteisesti.
Lue myös: 3 strategiaa uusien asiakkaiden hankintaan -valmennus
Luovutat liian nopeasti
Oletko joskus kokeillut mainosta ja kun tulosta ei ole tullut, ajatellut, että ei onnistu? Asiakashankinta on jatkuva prosessi, ei pikamatka. Vaikka yksittäisetkin mainokset voivat tuoda sinulle asiakkaita, vain pitkäaikaisella ja johdonmukaisella asiakashankinnalla saat tuloksia, jotka vaikuttavat merkittävästi myynteihisi. Yksittäiset asiakkaat siellä täällä eivät auta yritystäsi kasvamaan. Toisaalta taas esimerkiksi viisikin uutta asiakasta joka kuukausi on jo vuodessa iso määrä uusia asiakkaita. Sinun täytyy sitoutua asiakashankintaasi pitkällä aikavälillä, asettaa tavoitteita ja pyrkiä johdonmukaisesti niitä kohti. Oikeilla keinoilla voit saada 5 uutta asiakasta joka viikko ja enemmänkin!
Markkinoit kaikkea kaikille
Tämä ajatus tuhoaa kaiken tehokkuuden kaikesta markkinoinnista, myös uusien asiakkaiden tapauksessa. Mitä nopeammin päästät irti siitä ajatuksesta, että haluat olla kaikkien saavutettavissa, sitä nopeammin saat tuloksia markkinoinnillasi. Jos markkinoit kaikkia palveluitasi kaikille, poltat suuren osan budjetistasi sellaisiin ihmisiin, jotka eivät ole kohderyhmääsi. Käytät myös markkinointibudjettiasi sellaisten palveluiden markkinoimiseen, jotka eivät ole ydinpalveluitasi. Puhumattakaan siitä, kuinka vaikeaksi teet markkinoinnin itsellesi.
Markkinoinnin kohdentamisessa ei ole kyse siitä, kuka luoksesi saa tulla. Kyse on siitä, mistä palveluista ja kenelle kerrot ulospäin. Se on keskittymistä asioihin ja ihmisiin, jotka sopivat yritykseesi kaikista parhaiten. Yritä valita palveluistasi pieni joukko, jonka kohdistat tietylle ihmisryhmälle. Ja sen jälkeen, keskity siihen markkinoinnissasi ainakin seuraavan 3 kuukauden ajan.
Et hyödynnä markkinointikanaviasi tehokkaasti
Useimmiten parhaat tulokset asiakashankinnassa tulevat useamman markkinointikanavan käytön kautta. Jos saat yhdistettyä useamman markkinointikanavan toimivaksi kokonaisuudeksi, huomaat, että ne yhdessä tuovat sinulle tehokkaasti uusia asiakkaita. Ja ilman sen suurempaa vaivaa! Tärkeintä on, että hyödynnät jokaista kanavaa niille sopivalla tavalla ja käytät saamiasi tietoja yhdestä kanavasta toisen kanavan markkinoinnin apuna. Esim. Facebookissa voit käyttää apuna tietoja siitä, kuka nettisivuillasi on käynyt mainoksesi kohdentamisessa (Facebookin pikseli). Markkinointikanavien yhteiskäyttö on tärkeää myös siksi, että uudet asiakkaat tekevät usein ostopäätöksensä useampaan kanavaan tutustuttuaan. Jokaisen kanavan täytyy "pelata yhteen" ja tempaista asiakkaat mukaansa.
Et uskalla erottautua
Tämäkin on yksi markkinoinnin tehokkuutta tuhoava ajatus ja liittyy vahvasti "kaikkea kaikille" -ajatukseen. Asiakkaat eivät etsi hajutonta ja mautonta tekijää itselleen. Hän etsii tekijää, joka tuntuu ymmärtävän häntä ja hänen toiveitaan. Mitä enemmän uskallat erottautua, sitä paremmin saat juuri omalle yrityksellesi sopivia asiakkaita. Mitä enemmän uskallat erottautua, sitä tyytyväisempiä asiakkaasi ovat. Erottautuminen liittyy vahvasti myös tehokkuuteen ja budjettiisi. Mitä vähemmän keskityt, sitä enemmän käytät aikaasi ja rahaasi.