• Markkinointivalmentaja Emma Laaksonen

Mitä on hyödyllinen sisältö?

Sisällön luomisessa nostetaan usein tärkeään osaan hyödyllinen sisältö. Mutta sitä on todella hankala hahmottaa. Mitä se oikein tarkoittaa?


Jotta hyödyllistä sisältöä voi luoda, on ensin tiedettävä mitä se on. Yritetäänpä hieman selventää asiaa.


Hyödyllinen sisältö on. . .


. . . myynnitöntä sisältöä. Se on postaus, sähköposti tai blogi, joka ei myy mitään. Siinä ei kehoiteta ostamaan tai varaamaan aikaa.


. . . tutustuttamista. Se kertoo yrityksen arjesta ja henkilökunnasta. Kerro, mitä yrityksessäsi tai omassa elämässäsi tapahtuu tällä viikolla. Ota kuvia tekijöistä ja kerro heistä kiinnostavia asioita. Mitä asiakkaan tai seuraajan pitäisi tietää yrityksestäsi ja sen tekijöistä?


. . . ongelmien ratkaisemista. Hyödyllisellä sisällöllä voit kertoa omia ratkaisujasi asiakkaiden ongelmiin. Miten sinä ratkaisisit tietyn ongelman? Mitä asiakas voisi kokeilla? Vaikka autat asiakasta ratkomaan ongelmaa yksin, se ei tarkoita etteikö hän varaisi aikaa sinulle. Se mitä sinä voit tehdä työssäsi on paljon enemmän kuin mitä asiakas voi tehdä itse. Tässä on kyse ennen kaikkea seuraavasta kohdasta eli...


. . . osaamisestasi vakuuttamista. Kertomalla omia vinkkejäsi ja ratkaisujasi, asiakas vakuuttuu osaamisestasi. Hän näkee, että ymmärrät hänen ongelmansa ja osaat ratkaista sen.


. . . Luottamuksen rakentamista. Palveluita on vaikea ostaa, jos ei luota myyjään. Kertomalla asioita yrityksestäsi ja itsestäsi, antamalla vinkkejä ja luomalla yhteyttä asiakkaisiisi myös etänä, rakennat luottamusta ja madallat kynnystä ajan varaamiseen. Tähän liittyy myös selfieiden voima: On helpompi luottaa, kun näkee kuka yrityksen ovella tulee vastaan.


. . . erottautumista. Valitse sisältöä luodessasi itsellesi ne tärkeimmät aiheet ja osaamisesi kannalta vahvimmat puolesi, ja luo niistä suurin osa sisällöstäsi. Näin sisältösi kiinnostaa juuri sitä asiakasta, joka tarvitsee sitä parasta osaamistasi. Sisältö auttaa sinua erottautumaan muista, joiden aiheet ja vahvuudet ovat jotain muuta. Asiakas löytää sinut myös helpommin muiden joukosta, koska tuot esille sen, missä olet vahvimmillasi.


. . . kiinnostavaa sisältöä. Ja erityisesti kohderyhmäsi kannalta kiinnostavaa sisältöä. Kun tiedät omat aiheesi, ratkaisusi eri ongelmiin ja vahvuutesi, mieti niitä asiakkaan näkökulmasta. Miten asiakas kokee ongelman? Mitä vahvuutesi saa aikaan asiakkaalle, minkä muutoksen hän huomaa? Miten puhut omista aiheistasi niin, että asiakas kokee ne "omikseen"? Sisällöstä tulee kiinnostavaa kun luot sitä asiakkaan näkökulmasta. Aiheet ovat omiasi, mutta kerrot niistä niin, että asiakas kiinnostuu.


. . . pysymistä ihmisten mielissä. Hyödyllinen sisältö auttaa yritystäsi myös pysymään ihmisten mielissä. Mainoksilla et voi tätä tehdä, sillä ne eivät luo samaa kiinnostusta kuin hyödyllinen sisältö. Ihmiset reagoivat hyödylliseen sisältöön, mikä auttaa yritystäsi pysymään näkyvillä.


Tätä ja paljon muutakin on hyödyllinen sisältö. Se on pitkälti se syy, miksi asiakkaat sinulta ostavat. Joten keskity siihen ja voit huomata, miten näkyvyytesi paranee, mainoksesi tuovat enemmän asiakkaita ja seuraajasi ovat sitoutuneempia yritykseesi.

23 katselukertaa0 kommenttia

KAUNEUSALAN MARKKINOINTI

&

Inspiraatiota  

ideoita

markkinointiisi vuoden

jokaisena päivänä

 

Mukanasi: