Markkinointivalmentaja Emma Laaksonen
Kysymyksiä&Vastauksia: Miten tehdä mielenkiintoista ja myyvää sisältöä?

Mahtava, mutta aika “iso” kysymys! Erotellaanpa kysymyksestä kaksi eri osiota käsiteltäväksi.
Mitä on mielenkiintoinen sisältö? Sisältöä, joka saa asiakkaan klikkaamaan tai ylipäätään lukemaan lisää kirjoituksestasi. Se on siis sisältöä, joka koskee asiakasta jollain tavalla ja kiinnostaa häntä niin paljon, että hän haluaa lukea postauksesi tai tekstisi.
Luodaksesi tällaista sisältöä, sinun täytyy miettiä, mitä ongelmia asiakkaallasi on palveluihisi liittyen. Mitä haasteita asiakkaallasi on iho, hiusten, kynsien tms suhteen? Näihin aiheisiin, eli asiakkaan ongelmiin, liittyen, sinun pitäisi luoda sisältöä, josta asiakas saa itselleen hyötyä. Eli ratkaisuja, vinkkejä tai mielenkiintoisia faktoja. Mutta lue vielä hetki eteenpäin.
Toisaalta, markkinoinnissasi pitää olla mukana myös sinua ja sinun osaamistasi. Kun olet määrittänyt asiakkaalla olevia ongelmia, valitse niistä itsellesi olennaisimmat. Vaikka osaisit ratkaista kaikki listan ongelmat, luultavasti sinulla on tietyt aiheet ja haasteet, joita mieluiten käsittelet ja ratkot. Lopputuloksena sinulla pitäisi olla 3-5 aihetta, joista lähdet luomaan sisältöä.
Sinulla on sisältöä, joka käsittelee asiakasta kiinnostavia aiheita, mutta ottaa myös huomioon sinun oman näkökulmasi. Kiinnostavuus ja erottautuminen samassa paketissa, mahtavaa!
Mitä on myyvä sisältö?
Myyvässä sisällössä yhdistyy nämä asiat:
Osoitat asiakkaallesi, että ymmärrät mitä ongelmia asiakkaalla on palvelusi suhteen
Kerrot, että osaat olla avuksi tässä ongelmassa ja miten palvelusi voi sen ratkaista
Ensimmäinenhän näistä ratkeaa jo sillä, että luot sitä mielenkiintoista sisältöä asiakkaallesi (ks. eka kohta ;). Toinen on loppujen lopuksi vain sitä, että kerrot mikä palveluistasi ongelmassa on apuna ja miten se auttaa. Mielenkiintoinen sisältösi saa asiakkaasi seuraamaan sinua tarkemmin ja uskomaan osaamiseesi ja ammattitaitoosi. Myynnillisen sisällön tehtävä on vain kertoa tarjoamastasi ratkaisusta.
Muista, että voit hyvin yhdistää mielenkiintoisen sisällön ja mainoksen. Kirjoitat markkinointikanavaasi mielenkiintoisen jutun jostain asiakkaan ongelmasta: mistä se johtuu, mitä asiakas voi kotona tehdä asialle ja mitä juttuja kannattaa ottaa huomioon. Loppuun voit lisätä tiedon palvelustasi ja linkin varauskalenteriisi. Kunhan et tee näin joka kerta. Pidä mahdollisimman usein myynnillinen ja myynnitön sisältö erikseen.
HARJOITUS:
Listaa ongelmia, joita asiakkaallasi on. Mieti keskustelujasi asiakkaidesi kanssa ja heillä olevia haasteita.
Valitse listasta 3-5 itsellesi olennaisinta/tärkeintä/kiinnostavinta ongelmaa.
Lähde ideoimaan ongelmista aiheita, jotka liittyvät asiakkaan ongelmaan.