Markkinointivalmentaja Emma Laaksonen
Kysymyksiä & Vastauksia: Minkälaisia asioita kannattaa julkaista storien puolella?
Instagramin Stories ominaisuus on mielenkiintoinen tapa jakaa oman yrityksensä päivittäistä arkea seuraajille. Se on myös hyvä tapa sitouttaa ja kannustaa seuraajia olemaan paikalla juuri silloin kun “tapahtuu”.
Instagram Storiesin kohdalla täytyy muistaa yksi juttu. Postaukset ovat voimassa vain 24h. Toisaalta tämä on hankala siinä mielessä, että mikään ei säily kovinkaan pitkään, mutta toisaalta, voit houkutella asiakkaita postauksesi rajallisuuden avulla.
Voit kertoa asiakkaillesi, että Storiesin puolella näkyy nyt 24h tutoriaali (opastusvideo) jostain seuraajiasi kiinnostavasta asiasta. Näytä vaikka, miten tehdään itse hieno koristelu varpaankynsiin helpolla tavalla tai kuinka letti syntyy otsatukkaan. Storiesia voi toki käyttää myös ihan omasta päivästä kertomiseen tai hyvänpäiväntoivotuksiin.
Koska Storiet ovat vain lyhyen aikaa käytössä, mieti kuinka paljon aikaa haluat niihin käyttää. Ja valitse sisältö sen mukaan. Nopeat, helpot ja kerralla kuvatut videot sopivat siis tähän parhaiten: edellä mainitut tutoriaalit, terveiset liikkeestäsi, tuote-esittelyt ja niiden käyttöopastukset, uuden sisustuksen esittely, tarjouksesta kertominen, hauskan sattumuksen jakaminen, jne. Heti, jos sinusta tuntuu, että sinun täytyy suunnitella, käsikirjoittaa tai editoida videota, laita se mieluummin jonnekin muualle kuin Storien puolelle.
Toki Storieen voi laittaa myös kuvia samoista teemoista, ei postauksen tarvitse välttämättä olla video.
Muista, että Instagramissa on käytössäsi myös IGTV, joka on tarkoitettu hieman pysyvämmille videoille. Jos ideasi ovat siis “isompia” ja vaativat enemmän suunnittelua, käytä ennemmin IGTV:tä hyödyksesi. Ei Storieta ole pakko käyttää.