Markkinointivalmentaja Emma Laaksonen
Kysymyksiä&Vastauksia: Kaipaan markkinointiin enemmän suunnitelmallisuutta
Päivitetty: 25. elok. 2020
“Kaipaan markkinointiin enemmän suunnitelmallisuutta. Joka kuukausi markkinointi on paniikissa tehtyä ja sillä hetkellä ideoitua. Mitä voisin tehdä, että pääsen tästä tavasta irti? “
Aloitan sanomalla, että et todellakaan ole yksin tämän ajatuksen kanssa! Moni kaipaa juuri suunnitelmallisuutta markkinointiinsa.
Suunnitelmallisuudessa on se hyvä puoli, että pienetkin jutut voivat helpottaa omaa tekemistä todella paljon. Älä siis huolehdi, jos et saa kerta heitolla rutiiniasi muutettua, vaan hyväksy ja iloitse myös pienistä askelista. Suunnittelemalla saat myös markkinointisi toimimaan paremmin ja tuomaan parempia tuloksia. Joten suunnitteleminen kannattaa ehdottomasti!
Tässä on muutamia tapoja, joilla voit organisoida markkinointiasi paremmin.
Aikatauluta
Yksi asia, joka tekee jo mielettömän ison eron on aikatauluttaminen. Tässä tilanteessa tarkoitan aikatauluttamisella sitä, että laitat itsellesi ajan kalenteriin markkinoinnin tekemistä varten. Vaikka sinulla ei olisi mitään tarkempaa suunnitelmaa sille, mitä varaamanasi aikana teet, ajan varaaminen ja sen käyttäminen pelkästään markkinointiin on jo iso askel.
Laita kalenteriisi vaikkapa yksi tunti aikaa markkinointiin joka viikko, jolloin keskityt pelkästään hoitamaan markkinointiasi. Muista aikatauluttaa aika itsellesi sopivalla tavalla! Joillekin sopii pienet hetket päivittäin, kun taas joillekin pidempi aika kerran kuukaudessa. Mieti, mikä on itsellesi ja työskentelyllesi sopivin tapa.
Käytä markkinointikelloa
Markkinointiasi helpottaa se, että tiedät mitä tulevina kuukausina on tulossa. Kauneusalalla markkinoinnin suunnittelussa toimii hyvin markkinointikello tai sen tyyppinen suunnitteluväline. Tarkoituksena on se, että suunnittelet jokaisen kuukauden markkinoinnin yhteen paikkaan.
Tässä pyöreä, lohkoihin jaoteltu, markkinointikello on erityisen hyvä. Kirjoita itsellesi vaikka koko vuoden tarpeisiin ylös jokaisen kuukauden tulevat tärkeät tapahtumat, päivät ja sopivat palvelut. Näin sinulla on jo valmiina pohja kuukausikohtaiseen markkinointiisi, eikä sinun tarvitse lähteä pohtimaan asioita alusta lähtien joka kuukausi.
Suunnittele aiemmin
Kerrot, että markkinoinnin suunnittelu on usein paniikinomaista ja sillä hetkellä ideoitua. Kuulostaa siltä, ettet anna itsellesi tarpeeksi aikaa markkinoinnin suunnittelemiseen. Tässä toki auttaa myös aikaisempi aikatauluttamisvinkki, mutta pyri myös siihen, että teet yksittäisen kuukauden markkinoinnin suunnittelua hieman aiemmin kuin edellisen kuun lopulla. Yritä päästä pikkuhiljaa siihen, että teet kuukauden suunnitelmat jo pari kuukautta ennen. Esim. elokuussa on hyvä suunnitella lokakuun tai marraskuun markkinointia.
Sinulle voisi sopia myös useamman kuukauden markkinoinnin suunnittelu kerralla. Toki se ottaa enemmän aikaa lyhyemmällä aikavälillä, mutta voi helpottaa päivittäistä tekemistäsi.
Luo itsellesi rutiini
Tekemistäsi helpottaa myös se, että sinulla on itsellesi tietty kaava, jonka käyt läpi joka kerta markkinointia tehdessäsi. Pystyt paremmin keskittymään vaihe vaiheelta tekemiseen, sen sijaan, että joka kerta mietit, mistä aloitat ja mitä kaikkea sinun pitää muistaa tehdä.
Kun lähdet suunnittelemaan markkinointiasi seuraavalla kerralla, listaa itsellesi ylös kaikki vaiheet, jotka käyt läpi suunnitellessa. Kirjoita myös ylös aika joka sinulla suurin piirtein menee jokaiseen vaiheeseen. Näin pystyt seuraavalla kerralla aikatauluttamaan tekemisesi paremmin.
Muista, että pienilläkin muutoksilla pääset joka kuukausi eteenpäin! Tee siis ensimmäinen muutos jo tänään ja aloita vaikkapa lisäämällä ensi viikolle kalenteriin vähintään 15min markkinointihetki.
#kauneusalanmarkkinointi #kauneusalanyrityksenmarkkinointi #markkinoinninsuunnittelu