Markkinointivalmentaja Emma Laaksonen
Kuinka käytät palautteita mainoksissasi?
Päivitetty: 5. marrask. 2021
Palautteet on yksi suosittelumuoto ja siksi erityisen tehokas markkinointikeino. Vaikka suosittelu ei tule "suusta suuhun" (vrt. "huhupuheet" tai word of mouth), palautteen avulla voit kertoa palveluistasi asiakkaasi sanoin. Tämä tekee siitä erittäin tehokkaan ja varteenotettavan markkinointitavan. Älä siis unohda pyytää palautteita ja etenkään käyttää niitä markkinoinnissa!
Yksi mahtavimmista keinoista käyttää palautteita on mainokset, sillä ne ovat juuri niitä paikkoja, joissa sinun täytyy vakuuttaa potentiaalinen asiakkaasi ostamaan. Palautteen lisääminen mainokseen vahvistaa sitä viestiä, jonka sinä olet kirjoittanut (tai ainakin pitäisi vahvistaa) ja antaa lukijalle ns. toisen mielipiteen.
Tässä keinoja, joilla voit käyttää palautetta osana mainostasi.
Kuvassa

Lisää palautteesi yksiväriselle pohjalle ja käytä sitä kuvana mainoksessa. Tämä ei tarvitse mitään muuta itse kuvaan, joten tämä on myös erittäin helppo ja nopea tapa hoitaa mainoksen visuaalinen puoli. Voit lisätä kuvaan "suurennetut" lainausmerkit, jotka kiinnittävät huomion tehokkaasti. Niistä tietää heti, että kuvassa on jotain mitä joku muu on sanonut.
Palautteena kannattaa tietysti käyttää mainoksen palveluun liittyvää tai ainakin palvelukategoriaan sopivaa. Toki, jos mainostat hoitolaasi/liikettäsi ylipäätään, myös yleisemmät palautteet sopivat tähän. Valitse palaute huolella ja muista tarkistaa, että se "puhuu" palvelusta omasta mielestäsi oikealla tavalla.
Tekstissä
Toinen tapa on käyttää palautetta tekstissä. Kun olet kertonut palautteen hyödyistä ja sen aikaan saamasta muutoksesta, lisää perään asiakkaaltasi saatu palaute. Palaute ikään kuin vahvistaa sanomaasi ja kertoo hieman eri tavalla siitä, mitä palvelu saa aikaan. Palaute myös "rikkoo" mainostekstisi, mikä on hyvä asia mainoksen kokonaisuuden kannalta. Palautteeseen on helpompi samaistua ja sieltä voi myös löytyä omaan tilanteeseen sopiva hyöty tai ongelma.
Tekstisi apuna
Tätä keinoa monet ei käytä ja siksi juuri sinun pitäisi ottaa tämä hallintaasi. Huomioi, että tätä kannattaa käyttää palautteen ohella (ja kaikessa markkinointiteksteissä muutenkin), eli tämä ei poissulje palautteen käyttöä kuvassa tai tekstissä.
Palautteen tekstistä voit saada uskomattoman paljon inspiraatiota omiin markkinointiteksteihisi. Asiakkaat nimittäin puhuvat usein palveluista, palvelusta saatavasta hyödystä ja ongelmastaan aivan eri tavalla kuin sinä. Ammattilaisena, sinä saatat puhua mitä ihossa tai hiuksessa tapahtuu tai mitä jokin tuote saa aikaan kynnellä. Asiakas taas puhuu siitä, miten palvelu tai ongelma siihen liittyen vaikuttaa hänen elämäänsä.
Käytä palautteita apunasi löytääksesi asiakkaan kanssa "sama kieli". Palautteista näet, miten asiakas puhuu palvelustasi ja voit hyödyntää samoja sanoja ja lauseita teksteissäsi. Vaikka et siis käyttäisi palautetta sana sanaan mainoksessasi, voit hyödyntää sitä tekstien kirjoittamisessa.
Palautteet ovat monipuolisempia kuin voit ikinä uskoakaan. Kiinnitä siis huomiota siihen, että keräät palautteita tasaisesti ja myös käytät niitä markkinoinnissasi! Palautteet ovat muutenkin erittäin helppo postaustyyppi, sillä sinun ei tarvitse tehdä muuta kuin lisätä se pohjalle ja julkaista. Nopeaa, helppoa ja tehokasta!
Jos haluat oppia lisää mainosten kirjoittamisesta, käy kurkkaamassa workshopini täältä. Sivuilta löydät kaksi erilaista workshopia, joista voit valita tavoitteesi mukaan: haluatko oppia kiinnittämään huomion vai kirjoittamaan mainostekstejä, joiden sisältö auttaa sinua onnistumaan? Valittavana on myös paketti näistä kahdesta.