top of page
Kauneusalan markkinointi Markkinointivalmentaja Emma Laaksonen
  • Writer's pictureMarkkinointivalmentaja Emma Laaksonen

Aikataulusi joulun markkinointiin


Kiireen keskellä on joskus todella vaikea ajatella selkeästi. Mitä pitäisi tehdä ensin, mitä toiseksi tai missä järjestyksessä? Varsinkin pidemmissä markkinointikampanjoissa kaikista tehtävistä voi tulla aikamoista puuroa.


Joulun aika on siitä erikoista, että kampanjaksi se on todella pitkä aika. Sitä voisi verrata verkkokurssin tai jonkin isomman kokonaisuuden julkaisemiseen. Ensin on aika, jolloin herätellään seuraajia ja yritetään aktivoida heitä. On tärkeää saada näkyvyys kohdilleen, jotta myynnillinen sisältö saa mahdollisimman hyvän vastaanoton. Seuraavaksi on itse myynnin vuoro. Tällöin lähdetään selkeästi myymään haluttua tuotetta tai palvelua. Ja lopuksi muistutellaan myynnin loppumisesta ja päättymisestä.


Toisin kuin verkkokursseissa, kauneusalalla on harvoin mahdollisuus käyttää markkinointiin niin paljon aikaa. On siis oltava suunnitelmallinen ja tehokas.


Tee jokaiselle viikolle oma suunnitelmansa, jota voit seurata. Suunnitelmasta pitäisi löytyä ainakin viikon tavoite (mitä markkinoinnin pitää saada aikaan), mitä sinun pitää tehdä kunkin viikon aikana (mitä tehtäviä sinulla on markkinointiin liittyen) sekä ideoita itse postauksiin. Jotta voit tehdä itsellesi suunnitelman, olen hahmotellut sinulle valmiiksi mitä jokaisen viikon aikana pitäisi tapahtua. Tämä aikataulu kattaa kaikkiaan 6 viikkoa alkaen marraskuun puolesta välistä, jatkuen aina jouluaattoon asti.


Kurkkaa myös! Joulupaketti: Kaikki mitä tarvitset joulun markkinointiin


1. viikko (16.-22.11.2020)

Viikon tavoite: Näkyvyys


Joulun markkinoinnin onnistumiseksi tarvitsemme näkyvyyttä. Sitä, että mahdollisimman moni seuraajistamme näkee postauksemme/sisältömme orgaanisesti (ilman maksettua mainontaa) ja reagoi niihin. Näkyvyyden nostaminen kannattaa aloittaa jo marraskuun puolessa välissä, sillä näkyvyys ei nouse yhdessä yössä.


Panosta ainakin kahteen tai kolmeen näkyvyyttä nostavaan postaukseen, jotta saat mahdollisimman hyvin seuraajiasi liikkeelle. Voit myös käyttää maksullisia mainoksia apunasi kohdentamalla mainoksen omille tykkääjillesi.


Hyviä postauksia:

  • Videot

  • Kysymykset

  • Vinkit

  • Kuvat, kuten selfiet sekä muutos- ja lopputuloskuvat

Varmista:

  • Että lahjakorttisi ovat kunnossa. Mieti voisitko jotenkin nostaa niitä uudelle tasolle paketoinnilla tai muilla visuaalisilla elementeillä. Ota valmiiksi kuvia/videoita lahjakortistasi, joita voit käyttää mainoksissasi.

  • Haluatko tehdä somejoulukalenterin? Muista suunnitella luukut valmiiksi!


2. viikko (23.-29.11.2020)

Viikon tavoite: Näkyvyys


Myös tämän viikon tavoitteena on näkyvyys. Muista siis jatkaa näkyvyyttä nostavien postausten jakamista. Tärkeintä on nyt aktiivisuus. Jos sinä olet aktiivinen, seuraajasikin aktivoituvat. Kyse on ennen kaikkea hyödyllisestä eli myynnittömästä sisällöstä. Jos haluat nostaa näkyvyytesi aivan uudelle tasolle ennen joulukuuta, postaa joka päivä ja ota somessa mukaan Stories/Tarinat ja Reels Instagramissa.


Tämä viikko on myös hyvä arvontojen tekemiseen. Mieti siis, voisitko jakaa jonkin palkinnon. Valitse palkinto kuitenkin järkevästi, jotta arvonnasta on sinulle hyötyä. Valitse palkinto, joka rajaa itsessään jo osallistujia (ts. palkinto, jota kaikki eivät halua tai voi käyttää, esim. ripsien pidennys tai tietyn tyyppinen tuotepaketti).


Hyviä postauksia:

  • Videot

  • Kysymykset

  • Vinkit

  • Kuvat, kuten selfiet sekä muutos- ja lopputuloskuvat

  • Arvonta

Varmista:

  • Että sinulla on postaukset valmiina joulukuuta varten. Jos teet joulukalenterin, mieti luukut valmiiksi. Ajasta niin paljon kuin on mahdollista!

  • Tee mainokset myyntiä varten.

  • Ota kuvia valmiiksi postauksia varten.


3. viikko (30.11.-6.12.2020)

Viikon tavoite: Joulutuotteiden (lahjakortit, tuotepaketit jne) myynti


Tällä viikolla lähdetään jo itse myynnin pariin. Postaustesi pitää jatkaa kiinnostavaa linjaa ja näkyvyyden nostamista. Älä siis lähde pelkkien mainosten tykittämiseen. Muista joulukuussakin sisällön suhde 20/80: 20% mainoksia, 80% hyödyllistä sisältöä. Jos postaat esimerkiksi joka arkipäivä, voit hyvin laittaa yhden mainoksen viikossa.


Suosittelen, että teet ensimmäisestä mainoksesta hieman "kevyemmän". Älä lähde suoraan x palvelu y hintaan -mainokseen, vaan tee mainoksesta houkuttelevampi. Laita kuvaksi vaikkapa joulupaketti ja tee itse myyminen tekstissä. Kuvasi näkyy ja luo fiilistä vaikka asiakas ei tekstiä lukisikaan. Se luo mielikuvaa ja tekee työtään vähäeleisyydellään. Voit aloittaa vaikka kysymyksellä: Mitä sinä antaisit tänä jouluna lahjaksi? Ja jatkat sitten johdannon kautta itse myyntitekstiin.


Onnistumiseen tarvitset myös hieman maksettua mainontaa ja henkilökohtaista myyntityötä. Tämä tarkoittaa sitä, että käytät hieman budjettiasi mainosten jakamiseen omille tykkääjillesi ja halutessasi myös tykkääjien kavereille ja täysin ulkopuolisille ihmisillekin. Muista myös puhua ja myydä lahjakortteja asiakkaillesi ja hyödyntää hoitolasi markkinointikanavana.


Varmista:

  • Oletko ajastanut joulukalenterin tai ensimmäisen viikon postaukset valmiiksi?

  • Mieti "myyntipuheesi" valmiiksi henkilökohtaista myyntiä varten. Mitään huutokauppakeisarimyyntiä ei tarvitse lähteä tekemään. Usein riittää, kun avaat keskustelun asiakkaan kanssa joulusta jo palvelun aikana ja sitten maksutilanteessa kysyt: "Tarvitsetko kenties jotain lahjoja joulupukin pussiin?". Älä tee tästä liian vaikeaa! Kun mietit valmiiksi muutaman fraasin, homma helpottuu huomattavasti.

  • Onko sinulla lista uutiskirjeen lähettämiseen? Muista hyödyntää myös se joulumarkkinoinnissasi. Älä tee kuitenkaan sähköpostista liian myynnillistä vaan pyri tuomaan sillä joulutunnelmaa ja hyvää mieltä, jonka lisäksi kerrot voimassa olevista tarjouksista/joulutuotteista.


4. viikko (7.-13.12.2020)

Viikon tavoite: Joulutuotteiden myynti


Myyntiviikko jatkuu toisella viikolla ja sinällään mikään ei muutu. Jälleen, jos olet postannut ahkerasti, voit tälläkin viikolla huoletta jakaa mainoksen. Tällä viikolla mainos voi olla hieman selkeämmin myynnillinen. Yritä kuitenkin luoda mainoksesta sellainen, joka luo hyvää fiilistä ja se on mukava lukea. Muista, että myös tekstin auki klikkaaminen (Näytä lisää tms.) nostaa näkyvyyttäsi. Kiinnostavaan otsikkoon kannattaa siis panostaa!


Muista jälleen kerran maksaa hieman maksullisesta mainoksesta, jotta saat mainoksesi näkymään. Voit vaikka pyörittää edellistä mainosta tähän asti, ja jatkaa uudella. Jos kohderyhmänäsi on omat tykkääjät, mainoksesi näkyy aina jollekin päivittäin eikä se kuitenkaan ole niin hallitseva kuin joka päivä itse sivuilla mainostaminen.


Varmista:

  • Miten myyntisi sujuu? Oletko tyytyväinen vai pitäisikö jonkinlaisia muutoksia tehdä joko postauksiin tai omaan myyntityöhösi? On hyvä seurailla myynnin edistymistä, jotta voit muokata tarvittaessa ja tietysti myös opit koko ajan omasta myynnistäsi asioita.

  • Tarkista, miten markkinointisi näkyy kävijätiedoissasi. Onko siellä tapahtunut muutosta viimeisen 7 tai 14 päivän aikana? Näet miten markkinointisi vaikuttaa, kun seuraat analytiikkaa.


5. viikko (14.-20.12.2020)

Viikon tavoite: Kannustaa viimeisiin ostoihin


Käytännössä tämäkin viikko on myyntiviikko, mutta tällä viikolla yritämme luoda erityistä kiirettä joulutuotteiden ostamiseen. Jouluaattoon on noin viikko aikaa, ja monella on varmasti vielä lahjat ostamatta. Tällä viikolla lähdemme muistuttamaan lahjojen ostamisesta.


Varsinkin, jos itse pidät esimerkiksi lomaa jouluaattoviikon, niin tämä on sinun viimeinen viikko tehdä myyntiä. Tätä kutsuttaisiin verkkokurssien myynnin kohdalla Cart closing -viikoksi, eli se viikko, kun ostot pitää viimeistään tehdä, koska mahdollisuus sulkeutuu pian.


Keskitymme siis siihen, että korostamme kiireen tuntua. Toisaalta sinun kannattaa nyt keskittyä joulutunnelman nostamiseen, sillä se auttaa sinua myös korostamaan mainoksessa sitä, että aikaa ei ole paljon. Keskity siis muussa sisällössäsi tuomaan kaikenlaista joulumeininkiä, jotta mainoksen sanoma tehoaa mahdollisimman hyvin. Toki joulufiilis tässä vaiheessa on ihan mukavaakin itselle ja seuraajillesi.


Varmista:

  • Että sinulla on tälle viikolle postattavaa. Jälleen, jos haluat onnistua, ole itse aktiivinen.

  • Kerro asiakkaillesi, koska joulutuotteita on mahdollista ostaa. Jos aika on rajattu, tuo se esille. Jos lahjakortteja on mahdollista ostaa myös netistä, muista korostaa sitä!


6. viikko (21.-24.12.2020)

Viikon tavoite: Kannustaa viimeisiin ostoihin


Tällä viikolla jatketaan viimeisten päivien myyntiä. Nyt on jo todella kiire, jos aikoo lahjoja hankkia. Korosta sitä, kuinka helppo lahja esimerkiksi lahjakortti on. Ja muista jälleen kertoa, milloin ja miten joulutuotteita voi ostaa. Muu sisältö toimii edelleen näkyvyyden kohottajana ja joulufiiliksen luojana. Varsinkin tätä viikkoa edeltävänä viikonloppuna kannattaa postata. Videoi vaikka omia joulu- tai piparikoristelujasi tai jaa jokin muu hauska jouluinen video.


Jouluaatto on torstai, joten mainokset kannattaa ajoittaa alkuviikkoon. Muista mainostaa vielä tälläkin viikolla mainostasi, jotta saat mahdollisimman hyvä tuloksen.


Varmista:

  • Että jatkat viimeiseen päivään asti, vaikka tilanne olisi mikä. Ihmiset ostaa uskomattoman paljon lahjoja vielä aattoon asti.


Haluatko helpottaa omaa työtäsi? Kurkkaa luomani Joulupaketti!

Joulupaketista löydät muun muassa valmiit postaukset/postausideat, vinkit lahjakorttien markkinointiin sekä ohjeet somejoulukalenterin luomiseen. Tekstejä, kuvaehdotuksia, valmiita kuvia ja vaikka mitä muuta.



148 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
OTA AVUKSESI NÄMÄ
karsten-winegeart-60GsdOMRFGc-unsplash.jpg

Näin käytät Instagramia tehokkaasti 15 minuuttia päivässä

Tässä oppaassa näytän sinulle tehokkaan rutiinin Instagramiin. Rutiinia on helppo seurata ja ylläpitää. 

3 strategiaa SUMMER EDITION.jpg

3 strategiaa uusien asiakkaiden hankintaan -verkkovalmennus

Tämä suosittu valmennus opit helppoja, mutta tehokkaita keinoja asiakashankintaasi! 

Valmennuksessa opit 3 strategiaa, joita voit käyttää erikseen tai yhdessä

KAUNEUSALAN MARKKINOINTI

&

Inspiraatiota  

ideoita

sisältöösi vuoden

jokaisena päivänä

 

Mukanasi:

Nimetön suunn.malli-2.png
bottom of page