Markkinointivalmentaja Emma Laaksonen
6+1 postausideaa joulukuulle
Päivitetty: 14. syysk. 2022

Joulukuussa on melkoisesti vipinää joka puolella. Myös somessa kannattaa olla hieman aktiivisempi, jos haluaa onnistua esimerkiksi lahjakorttien tai tuotteiden myynnissä. Teet sitten somejoulukalenterin tai et, tässä on 6+1 postausideaa, joika sinun kannattaa kokeilla joulukuussa.
Muistuta joulukalenterin alkamisesta
Jos teet somejoulukalenterin, muista hieman markkinoida myös sitä. Nostata innostusta sitä kohtaan, jotta seuraajasi osaavat odottaa luukkujasi. Tee ainakin yksi postaus, jossa muistutat että joulukalenteri alkaa joulukuun 1. päivä ja kerro hieman mitä on tulossa.
Jokaviikkoiset mainokset lahjakorteista ja joulun lahjoista
Jotta onnistut lahjakorttien ja tuotteiden myynnissä, muista tehdä mainoksia tasaisesti. Varmista siis, että hyödynnät jokaviikkoisen mahdollisuutesi mainokseen. Tee mainoksia, joissa annat lahjavinkkejä omia tuotteita ja palveluita esitellen, kerrot, että lahjakortti on helppo lahja antaa ja ostaa sekä muistutat, kun joulu alkaa lähestyä ja aika loppua.
Muista! Mainoksia ei voi olla koko ajan, oli niissä hyvä tarjous tai ei. Tarvitset muuta kiinnostavaa sisältöä, jotta mainoksesi voi toimia. Pidä siis kiinni 80/20 -säännöstä eli 80% hyödyllistä/myynnitöntä sisältöä ja 20% myynnillistä.
Kuvia hoitolastasi jouluna
Näytä seuraajillesi, miten sinun liikkeessäsi vietetään joulua. Se nostaa tunnelmaa ja helpottaa esimerkiksi lahjakorttien ostamista. Miksi? Siksi, että aivan uudetkin asiakkaat näkevät valmiiksi kuvia ja videoita paikastasi, mikä madaltaa kynnystä lähteä vieraaseen paikkaan. Ja onhan se nyt vaan pelkästään mukava nähdä joulun tunnelmaa! Lisää siis joka viikolle kuvia ja videoita liikkeestäsi. Kokeile esim. tätä hauskaa kelaa. (Löydät tähän videoon kuuluvan musiikin löydät kun etsit instagramista hakusanalla tacticalchristmas. Valitse Suosituimmat sijaan Kelat. Tallenna musiikki klikkaamalla alhaalla näkyvää musiikin nimeä ja etsi se tallennetuista kelojen puolella.)
Unboxing joululahjaksi sopivasta paketista
Kerää tuotteistasi sopiva paketti joululahjaksi. Mieti lahjan kohteeksi tietynlainen asiakas, tietyillä tarpeilla ja kokoa paketti hänen mukaansa. Paketoi tuotteet jouluisaan pakettiin ja tee siitä unboxing -video. Video, jossa avaat paketin ja esittelet mitä siellä on. Näitä voit tehdä useammankin eri paketeista.
Kommentointiin kannustavat kysymykset ja sisällöt
Näkyvyydestä on hyvä pitää huolta joulukuussa. (Toki muulloinkin, mutta erityisesti joulukuussa myynnin onnistumisen vuoksi.) Yksi helpoimmista ja ihan vain itsellekin kivoimmista tavoista saada näkyvyyttä eli käytännössä lisää reaktioita aikaiseksi on kysymykset. Kysy kysymyksiä lahjoihin ja palveluihisi liittyen tai jostain jouluun liittyvästä. Kysy vaikkapa, että Minkä näistä sinä valitsisit lahjaksesi?
Jouluaiheinen, kevyt video tai jouluinen tarina
Mikäpä nostaisi paremmin joulun tunnelmaa kuin jouluisat tarinat. Mutta on tässä toinenkin hyvä puoli. Kertomalla tarinoita omasta joulusta ja omista perinteistä, sitoutat ja tutustat seuraajiasi itseesi. Ja se auttaa sinua myynnissä. Kerro siis omia joulutarinoitasi, jaa perinteitäsi ja näytä itseäsi jouluisissa puuhissa.
+1 Hyödynnä tarinat
Pidä joulupöhinää yllä tarinoiden puolella. Kysy hauskoja jouluun liittyviä kysymyksiä, kuten "Glögi vai munatoti?" tai "Mikä on lempijoululaulusi?". Jaa mainoksesi uudestaan tarinoiden puolella. Ja voit vaikka tehdä mainoksen pelkästään tarinoiden puolelle! Kaikenlainen joulutunnelma sopii joulukuussa tarinoiden puolelle, joten hyödynnä mahdollisuus. Kaikki edellä mainitut sisältötyypit kannattaa siis viedä myös tarinoiden puolelle! Siellä ne tuovat vielä lisää tunnelmaa, näkyvyyttä ja pöhinää tilillesi.