• Markkinointivalmentaja Emma Laaksonen

3 tapaa lisätä linkkejä Instagramiin

Instagram on hankala markkinointikanava linkkien suhteen. Postausteksteissä linkit eivät toimi ja profiiliin saa lisättyä kerrallaan vain yhden linkin. Jos sinulla on useampi linkki, jota haluaisit jakaa, joudut vaihtamaan profiilissa olevaa linkkiä. Joku vanhemmista postauksista saattaa muuttua toimimattomaksi kun tekstissä mainitsemasi profiilin linkki ei viekään enää oikeaan paikkaan.


Instagram tarjoaa kyllä vaihtoehtoja isommille tileille, kuten tarinoiden ylösvetolinkkejä, mutta mitä luultavimmin et ole ihan vielä siellä tilisi kanssa.


Kokeillaan siis jotain, mikä onnistuu!

Instagramissa on muutamia keinoja, joilla voit jakaa linkkejä.


Käytä "linkinkerääjiä"

Jos joudut vaihtamaan linkkejä usein profiilissasi, sinulle voisi sopia niin sanotut linkinkerääjäsivut, kuten Linktr.ee tai Linkin.bio. Useimmiten kyseessä on sovellus, joka antaa sinulle oman yksilöllisen nettisivusi. Tämän linkin taakse, lisäät haluamasi linkit, joista seuraajasi voi valita sen johon haluaa tutustua. Yleensä sovellus luo Instagramin ruudukon kaltaisen sivun, johon voit lisätä ne postaukset kuvineen, joissa sinulla on linkki.


Voit myös luoda itse tällaisen linkin kerääjän. Voit tehdä nettisivuillesi oman sivun linkkejä varten vaikkapa muotoa www.nettisivut.fi/linkit. Sinne voit kerätä kaikki tärkeät linkkisi yhteen paikkaan ja seuraajasi löytävät etsimänsä helposti. Esimerkkinä voit käydä kurkkaamassa minun sivuani: www.kauneusalanmarkkinointi.fi/linkit (Psst. Kurkkaa mobiilissa, jos mahdollista)


Lähetä linkkejä yksityisviestillä

Yksityisviesteillä saat linkkejä jaettua seuraajillesi. Näiden kanssa täytyy olla varovainen, sillä kyseessä on kuitenkin henkilökohtainen viesti. Älä siis tykitä viestejä jatkuvasti. Voit kuitenkin hyödyntää yksityisviestejä uusien seuraajien kohdalla ja pyydettäessä (esim. "Haluatko oppaan x aiheesta? Kommentoi, niin lähetän sinulle oppaan linkin yksityisviestillä")


Voit lähettää kaikki tärkeimmät linkkisi yksityisviestillä uudelle seuraajalle. Voit toivottaa viestissäsi seuraajan tervetulleeksi ja kertoa, mihin yrityksesi linkkeihin kannattaa tutustua tarkemmin. Voit lisätä viestiin esimerkiksi nettisivusi, ajanvarauslinkkisi, facebook -sivusi tai nettikauppasi osoitteen.


Automaattisten viestien luominen ilman erillisiä sovelluksia on hankalaa, mutta voit luoda itsellesi ns. pikänäppäimen, jolla lähetät melko nopeasti viestin itse uudelle seuraajalle.


Tee näin: Klikkaa profiilissasi kolmea viivaa oikeassa ylänurkassa ja valitse Asetukset. Asetuksista valitse Liiketoiminta ja sieltä Tallennetut vastaukset. Luo uusi vastaus plus -merkistä. Kirjoita pikakuvakkeen kohdalle sana, jolla saat viestisi nopeasti lisättyä yksityisviestiin, esimerkiksi "uusi". Kirjoita haluamasi viesti sille varattuun kenttään ja tallenna. Kun saat uuden seuraajan, klikkaa Viesti -nappia uuden seuraajan profiilissa, kirjoita viestikenttään uusi ja näet puhekuplan ilmestyvän. Kun klikkaat sitä, tekstisi ilmestyy viestikenttään.


Toki tämä ottaa hetken aikaasi, mutta jos käytät päivästä esim. 10 minuuttia uusien seuraajien läpikäymiseen (yhteen menee ehkä minuutti), voit saada uusia ihmisiä nettisivuillesi, ajanvaraukseen tai vaikkapa blogiisi. Itse olen saanut hyviä tuloksia viestien lähettämisestä, sillä monet vastaavat lähettämääni viestiin ja lähettävät esiemerkiksi omia kysymyksiään minulle.


Lisää linkkisi IGTV -videon kuvaukseen

Linkin saa lisättyä myös IGTV:n kuvaukseen. Tämä on mahtava mahdollisuus, jos tykkäät pidempien videoiden (yli 1min) tekemisestä. Lisää siis aina linkki videosi kuvaukseen, jos jokin sopiva linkki löytyy.


Yksi huono puoli tässä on. Jotta linkki toimii, sitä täytyy klikata kun video pyörii ja seuraajasi on IGTV:n puolella. Linkki ei toimi, jos sitä yrittää klikata esim. uutisvirran tekstistä. Videon kuvaus on melko vaikea löytää: klikatessa videota, otsikon vieressä näkyy pieni nuoli alaspäin. Sitä klikkaamalla aukeaa kuvaus ja mahdollisuus klikata linkkiä,


Sinun kannattaa lisätä videoosi pieni kannustin kuvauksen avaamiseen. Voit laittaa johonkin kohtaan videotasi pienen tietoiskun siitä, että linkki löytyy kuvauksesta ja lisätä nuolen osoittamaan kuvauksen paikkaa. Jos puhut esimerkiksi nettisivuistasi tai viittaat nettikauppasi tuotteeseen, lisää huomionuoli siihen kohtaan videotasi.

Tässä muutamia keinoja lisätä linkkejä Instagramiisi. Aiotko sinä kokeilla jotain näistä?



50 katselukertaa0 kommenttia

KAUNEUSALAN MARKKINOINTI

&

Inspiraatiota  

ideoita

markkinointiisi vuoden

jokaisena päivänä

 

Mukanasi:

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

EMMAV OY 2483453-6 

  • Facebook
  • Instagram